VITAMINA C ( ACIDUL ASCORBIC )

 Vitamina C este pentru oameni , un mare numar de primate , unele specii de mamifere , cate va specii de pasari si unii pesti , un nutrient esential .

Majoritatea organismelor pot sa isi sintetizeze vitamina C , insa speciile mai sus mentionate nu .

Acestea pot obtine vitamina C numai prin alimentatie .

Acidul ascorbic este absorbit in organism atat prin transport activ cat si prin simpla difuzie .

Gradul de absorbtie depinde de cantitatea ingerata

De exemplu : la ingerarea a 12 g , corpul uman absoarbe circa 16% in timp ce la un consum de pana la 20 mg  , cantitatea absorbita va fi de aproximativ 98% .

Dozele recomandate difera de la o tara la alta si sunt intr-o continua dezbatere stiintifica .

De exemplu : In Anglia – 40 mg / zi , in Canada – 60 mg / zi , iar in SUA – 60-95 mg /zi

Excesul de vitamina c este eliminat prin urina .

Surse de vitamina C

Cele mai bogate surse de vitamina C sunt fructele si legumele .

Macesele sunt in mod particular surse foarte bogate de vitamina C .

Dintre fructe si legume putem enumera : prune , catina , mure , fragi , coacaze , portocale , lamai , pastarnac , kiwi , brocoli , varza de bruxelles , capsune , piersici , pepene , conopida , usturoi , mandarine , spanac , varza , mango , cartofi , tomate , ananas , etc.

Surse animale care contin vitamina C sunt : lapte , ficat de vita , scoici , cod , ficat de porc , creier si inima de miel , ficat de pui , glande suprarenale de vitel .

Functia biologica a vitaminei C

Vitamina C are un inalt efect antioxidant , actionant in reducerea stresului oxidativ .

Functiile sale sunt intense in sinteza colagenului , carnitinei si a unui neurotransmitator , sinteza si catabolismul tirozinei , metabolismul microzomilor .

Ca antioxidant are un rol deosebit in scaderea stresului oxidativ care induce boli cum sunt cele cardiovasculare , hipertensiunea , bolile inflamatorii si diabetul .

Deficienta de vitamina C

Deficienta acestei vitamine conduce la scorbut  .

Fara aceasta vitamina colagenul sintetizat , nu este destul de stabil pentru a-si indeplini functiile .

S-a demonstrat ca fumatorii care au o dieta saraca in vitamina C , prezinta un risc mai mare pentru boli de plamani .

Desi nu este dovedita stiintific , vitamina C este intens promovata ca fiind benefica fata de o serie de boli cum ar fi : raceala , pneumonia , gripa , sindromul respirator acut , astm , tetanus si chiar cancer .

Asadar daca te antrenezi intens sau daca ai probleme cu racelile frecvente in sezonul rece , poate nu ar strica sa iti indrepti atentia asupra acestei vitamine .

Consuma mai des alimente de genul celor mentionate mai sus sau foloseste un supliment de pe piata .

Suplimentarea cu vitamina C poate constitui o solutie avand in vedere ca este o vitamina hidrosolubila si se pierde destul de repede daca ai parte de stres sau de o activitate fizica intensa .

Simte-te liber sa-ti dai cu parerea sau sa imparti cu altii acest material 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *