GRASIMILE -VECHEA DILEMA

braise-pork-1057835_1280 Sunt sigur ca ai auzit o gramada de chestii despre grasimi , mai ales ca se apropie sarbatorile de iarna .

Unii spun ca trebuie eliminate din alimentatie , pentru ca te ingrasa si sunt nesanatoase .

Altii spun ca sunt indispensabile vietii si ca nu poti functiona fara ele .

Cine are dreptate ?

Pai hai sa aflam cateva lucruri despre grasimi si apoi sa ne dam si noi cu parerea .

Deci ce sunt grasimile ?

Grasimile sunt compusi chimici care rezulta din esterificarea acizilor grasi cu anumiti alcooli ( glicerolul , sterolul , etc. )

Ce functii indeplinesc in organism ?

  • sunt elemente calorigene si furnizeaza organismului o cantitate din energie .
  • sunt constituenti structurali ai celulelor .
  • sunt compusi de plecare in sinteza unor substante indispensabile organismului ( fosfatide , steroli , tocoferoli , acizi grasi nesaturati , etc. )
  • sunt solventi si vehiculanti ai vitaminelor liposolubile . Absorbtia si utilizarea vitaminelor  A, D ,E ,F si K  depinde de aportul de lipide din alimentatie .
  • au o influenta importanta asupra gustului produselor alimentare si asupra valorii lor nutritive .

Cateva exemple de lipide :

  • Trigliceridele – sunt esteri ai acizilor grasi cu glicerol si sunt cele mai raspandite lipide simple din alimentatia umana .
  • Colesterolul – este un alcool policiclic complex si se gaseste numai in tesuturile animale .
  • Acizii grasi – sunt compusi cu lanturi de atomi de carbon , care difera intre ei prin lungimea lantului si gradul de saturare sau nesaturare .

Toti acizii grasi saturati pot fi sintetizati de organism , spre deosebire de o parte din cei nesaturati care pot fi procurati numai prin alimentatie .

Cei din urma se numesc si acizi grasi esentiali sau indispensabili .

Ce rol au grasimile in organism ?

Principalul rol al lipidelor este furnizarea de energie , fiecare gram de grasime eliberand prin oxidare 9,3 kcal .

Digestia lipidelor incepe sub actiunea lipazei pancreatice , dupa o prealabila emulsionare de catre sarurile biliare .

In mod normal sunt absorbite 90% din grasimile consumate zilnic si 80% din colesterolul din ratie .

Sangele transporta grasimile in tot organismul  iar ficatul si tesutul adipos sunt organe specializate pentru controlul metabolismului lipidic .

In afara de caile de eliminare metabolica , o mica parte din grasimile alimentare este eliminata prin scaun .

Concluzie :

” Viata fara grasimi e pustiu ” :))

Avand in vedere cate beneficii aduc organismului pentru mine e clar . Nu se poate trai si functiona in parametrii normali fara ele .

Mare atentie insa ce fel de grasimi consumi si in combinatie cu ce .

Pentru ca cele din cartofii prajiti nu fac deloc bine …

Alege alte moduri de gatit decat prajirea si nu uita ca exista si surse de grasimi vegetale foarte sanatoase ( uleiul de masline , nucile , semintele , avocado , etc.)

Asadar cate grasimi trebuie sa consumi pentru a fi sanatos ?

La un adult normal nevoia de lipide este de 1,2-1,5 g / kg corp / zi 

In timp ce in conditii de efort fizic intens necesarul de grasimi la acelasi adult creste la 1,5- 2 g / kg corp /zi 

Lasa un coment si spune-mi parerea ta in legatura cu grasimile sau apasa butonul share daca ti s-a parut un articol interesant .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *