FIERUL-UN SUPLIMENT IMPORTANT SAU O PACALEALA?

 Are intradevar organismul nevoie de fier pentru o functionare optima?

Este esential,asa cum se spune pentru sportivi?

Este indicat sa iei suplimente pe baza de fier?

Citeste pana la capat si vei afla daca fierul este un supliment important sau o pacaleala.

Ce este fierul si cum actioneaza

Fierul este un mineral care ajuta la transportul oxigenului in sange si muschi.

Fierul ajuta la formarea celulelor rosii si la eliberarea energiei din aceste celule.

Fierul intra in componenta hemoglobinei care transporta oxigenul din plamani in restul organismului.

Asadar este necesar sa avem un nivel optim de fier in organism pentru a putea transporta oxigenul in tot organismul si implicit pentru a avea o energie crescuta.

Ce cantitate de fier este necesara

Doza zilnica recomandata pentru barbatii  adulti este de 8 miligrame in timp ce pentru femei este de 18 miligrame.

Aceasta diferenta este datorata faptului ca femeile pierd o cantitate importanta de sange si implicit fier atunci cand se afla la menstruatie.

Pentru femeile aflate la menopauza doza recomandata este aceeasi ca in cazul barbatilor.

Majoritatea persoanelor care urmeaza o dieta echilibrata pe baza de carne si alimente integrale reusesc sa ajunga la aceste cantitati fara sa apeleze la suplimente.

Ce se intampla cand nu avem parte de o cantitate suficienta de fier

Deficienta de fier este una din cele mai des intalnite,in special la femei.

Deficienta de fier duce la anemie,ceea ce inseamna ca ai un numar prea mic de celule rosii in sange.

Deoarece fierul ajuta la transportul oxigenului in organism,simptomele anemiei includ:

  • slabe performante sportive
  • nivel scazut de energie
  • intoleranta la temperaturi scazute
  • culoare palida a pielii

Daca femeile insarcinate nu beneficiaza de o cantitate suficienta de fier au de suferit atat ele cat si copii.

Din aceasta cauza medicii prescriu suplimente pe baza de fier in timpul sarcinii.

Fierul regasit in carne este mult mai usor absorbit de organism fata de cel din plante. Asa ca persoanele vegane,vegetariene,sau cele care consuma foarte putina carne sunt mai predispuse la anemie.

Intr-un studiu efectuat in 2003 s-a descoperit faptul ca  cei care alearga pe distante lungi(datorita socului pe care organismul il percepe in timpul alergarii) prezinta un risc mai mare de degradare a celulelor rosii.

Antrenamentul intens in general duce la marirea numarului de celule rosii,ceea ce inseamna ca este nevoie de mai mult fier pentru a le construi.

Fierul mai este pierdut ca toate mineralele prin transpiratie,asa ca daca transpiri mult la antrenament esti supus unui risc mai mare de anemie.

Cum obtii mai mult fier din alimentatie

Fier foarte usor asimilabil de catre organism se gaseste in carnea rosie si in fructele de mare,in special in scoici.

Fier mai putin asimilabil se gaseste in cerealele integrale si legumele cu frunze de culoare verde inchis.

Pentru o mai buna asimilare este indicata o asociere cu vitamina C,cum ar fi sucul de portocale la micul dejun alaturi de cereale integrale sau salata de rosii langa friptura.

Ce poate influenta absorbtia de fier

 Cafeaua poate influenta absorbtia fierului daca este consumata in timpul mesei sau la mai putin de o ora dupa.

Asa ca daca esti un impatimit al cafelei evita sa consumi cafea imediat dupa masa.

Medicamentele

cele mai comune medicamente care influenteaza absorbtia de fier sunt:

  • medicamentele utilizate in cazul hipertensiunii arteriale
  • medicamentele pentru ulcer sau probleme gastrointestinale
  • antibioticele

Concluzie: 

Este destul de clar ca pentru performanta sportiva si sanatate este nevoie sa mentii un nivel optim de fier in organism.

Dar asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa apelezi la suplimente.

Poti reface nivelul sanatos al fierului printr-un plan de  alimentatie consumand suficienta carne cereale integrale si legume de culoare verde inchis.

Daca totusi te simti anemic sau  vreo una dintre simptome persista fa-ti un set de analize pentru a stabili impreuna cu medicul care este problema.

 

Daca ti s-a parut un articol interesant te rog sa distribui si celor din lista ta de prieteni si sa te abonezi la newsletter sau la pagina de facebook pentru a fi la curent cu noutatile.

 

 

 

 

2 thoughts on “FIERUL-UN SUPLIMENT IMPORTANT SAU O PACALEALA?”

  1. Asa cred si eu, ca pentru persoanele care au o dieta echilibrata, nu este necesar sa se suplimenteze cu fier, atata timp cat nu prezinta semne de deficit. Nu stiam insa ca activitatea sportiva necesita un aport crescut de fier, bine de stiut!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *