COMPLEXUL DE VITAMINE B (PARTEA A-2-A)

 Vitaminele hidrosolubile sunt furnizate organismelor prin alimentatie sau sunt sintetizate de catre bacteriile intestinale.

Sunt foarte diferite din punct de vedere structural si au un rol important in dezvoltarea organismului.

Avand in vedere ca in articolul trecut am vorbit despre Vitaminele B1, B2, B3, B6…

In articolul de azi vom continua seria vitaminelor B vorbind despre vitaminele B7, B9, B12 si B17

Vitamina B7 (Biotina)

Biotina este importanta pentru o serie de reactii metabolice, printre care sinteza acizilor grasi, metabolismul leucinei si gluconeogeneza, dezvoltarea celulelor .

In calitate de cofactor al unor enzime, contribuie la transferul de dioxid de carbon si la mentinerea nivelului normal de glucide in sange.

Deficienta de vitamina B7

La persoanele sanatoase deficienta de biotina nu apare decat extrem de rar.

Simptomele deficientei de biotina se manifesta prin uscarea pielii, dermatite seboreice, infectii fungice, asprimea pielii, fragilitatea parului, pierderea parului si chiar alopecia totala.

Netratarea deficientei conduce la simptome neurologice, care includ depresia, somnolenta, schimbarile de stare mentala, dureri musculare generale sau parestezii.

Tratamentul consta in simpla utilizare de suplimente cu biotina.

Toxicitatea vitaminei B7

Se pare ca biotina nu prezinta efecte de toxicitate, chiar si la doze foarte mari de administrare.

Surse bogate in biotina sunt: ficatul, rinichii, lactatele, scoicile, somonul, homarii, drojdia, conopida si pieptul de pui.

Vitamina B9 (Acidul Folic)

Este deosebit de importanta in procesul de diviziune rapida celulara si crestere.

Acidul folic este necesar pentru producerea si mentinerea noilor celule mai ales in perioadele cu rapida diviziune celulara, cum sunt cele de sarcina si in copilarie.

Necesarul zilnic pentru adulti este de 400 ug/zi

Deficienta de vitamina B9

Simptomele deficientei de vitamina B9 se manifesta prin lipsa de apetit, pierdere in greutate, slabiciune, limba inflamata si dureroasa, dureri de cap, palpitatii, iritabilitate, comportament dezordonat.

Toxicitatea vitaminei B9

Riscul toxicitatii cu acid folic este scazut.

Totusi a fost stabilita o doza recomandata pentru persoanele adulte si anume 1 mg/zi.

Excesul de acid folic inrautateste deficienta de vitamina B12 intrucat afecteaza absorbtia acesteia.

Surse de acid folic: legume frunzoase, nap, fasole uscata, mazare uscata, seminte de floarea soarelui, fructe, ficat, drojdie si unele cereale.

Vitamina B12 (Ciancobalamina)

Vitamina B12 indeplineste roluri cheie in functionarea creierului, sistemului nervos si formarea sangelui.

Este in mod normal implicata in metabolismul fiecarei celule a corpului, in special influentand ADN si producerea de energie.

Vitamina B12 nu poate fi produsa de plante si animale.

Doar bacteriile au sistemul enzimatic necesar pentru a o produce.

Vitamina prezenta in plante nu este disponibila pentru om asa ca vegetarienii trebuie sa consume suplimente si alimente fortificate cu vitamine.

Deficienta de vitamina B12

deficienta de vitamina B12 poate determina deteriorari severe si ireversibile in special la nivelul creierului si sistemului nervos.

La nivele usor mai scazute decat normal determina o serie de simptome ca oboseala, depresie si memorie slaba.

Totusi aceste simptome nu sunt specifice numai deficientei de B12.

Toxicitatea vitaminei B12

Suplimentele cu vitamina B12 trebuie evitate de persoanele sensibile la cobalamine, cobalt sau alti ingredienti din pastile sau injectii.

Totusi alergia la vitamina B12 este destul de rara.

Excesul de 20 ug/zi sau mai mult poate determina probleme la nivelul pielii, diaree, tromboze vasculare, hipocalcemie.

Surse de Vitamina B12: carnea (in special ficatul si crustaceele) laptele, lactatele si ouale.

Vitamina B17 (Amigdalina)

Vitamina B17 este o vitamina mai putin cunoscuta in prezent, dar ea a fost descoperita cu mai bine de 5000 de ani in urma.

Fiind folosita de catre egipteni si de catre locuitorii Chinei Antice a fost numita Amigdalina deoarece era extrasa din migdalele amare.

Elixirurile facute pe baza amigdalinei erau folosite pentru mentinerea sanatatii, acestea avand un puternic efect detoxifiant.

Cea mai mare cantitate de amigdalina se gaseste in miezul samburilor de caise, apoi in migdale, macadamia, hrisca si mei.

Alte surse sunt sorgul, porumbul, ierburile,semintele de in.

Potrivit medicilor carenta de vitamina B17 poate cauza depresie si insomnie, anorexie, oboseala si uscarea pielii.

Toxicitatea vitaminei B17

Toxicitatea amigdalinei este mult mai mare in cazul ingerarii decat in cazul altor metode de administrare.

Efectele secundare asociate consumului de amigdalina sau de produse ce o contin ( de ex. samburii amari de caise) sunt similare cu cele ale otravirii cu cianura.

Cianura este o neurotoxina ce produce greata, voma, dureri de cap, ameteala, afectiuni hepatice, hipotensiune, coma si deces.

Consumul de samburi amari de caise nu este indicat, cantitatea admisa pentru un adult fiind de 4 samburi pe zi.

Simte-te liber sa distribui sau sa comentezi acest material.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *