COMPLEXUL DE VITAMINE B (PARTEA 1)

 Complexul de vitamine B cuprinde o serie de substante cu structura foarte diferita, dar cu rol important asupra organismului.

De obicei se gasesc in aceleasi produse vegetale si de aceea au fost luate impreuna ca si “complex B”.

In acest articol vom vorbi despre vitamina B1, B2, B3, B5 si B6 urmand ca intr-un articol viitor sa discutam despre vitaminele B7, B9, B12 si B17

Acestea fiind zise sa incepem.

Vitamina B1 (Tiamina)

In calitate de vitamina este necesara in cantitati mici pentru un metabolism normal.

Este implicata in coordonarea complexa a ciclului krebs, care este principala cale de extragere a energiei de catre organism din glucoza aminoacizi sau grasimi.

Este esentiala pentru crestere di dezvoltare normala si contribuie la mentinerea in bune conditii a functiilor inimii, sistemului nervos si a celui digestiv.

Doza minima recomandata in mai multe tari este de 1,4 mg.

Dar studiile au aratat ca doze zilnice de 50 mg cresc capacitatile mentale de concentrare, intelegere si buna dispozitie.

Deficienta de vitamina B1

Fiind solubila in apa vitamina b1 nu poate fi depozitata in corp.

Dar odata absorbita ea se concentreaza in muschi.

Deficienta vitaminei B1 poate conduce la o serie de probleme incluzand: neurodegenerarea, slabirea si chiar moartea.

Lipsa tiaminei poate fi cauzata de malnutritie, alcoolism si consumul exagerat de alimente bogate in factori anti-tiaminici (ceai, cafea etc).

Unde se gaseste vitamina B1

Tiamina se gaseste in mod natural in mazare verde, spanac, ficat, carne de vita, carne de porc, nuci, fistic, soia, boabe intregi de cereale, paine drojdie si legume.

Vitamina B2 (Riboflavina)

Vitamina B2 este un micronutrient care se absoarbe usor si are un rol cheie in pastrarea sanatatii umane.

Este implicate intr-o larga varietate de procese celulare.

Joaca un rol important in metabolismul energetic, metabolismul grasimilor, carbohidratilor si proteinelor.

De asemenea este implicata in sustinerea sistemului imunitar, sistemului nervos, formarea celulelor rosii, reproductia celulara pentru mentinerea sanatatii pielii, parului, unghiilor, membranelor mucoaselor si ochilor.

Doza recomandata pentru un adult este de 1,3 mg pentru femei si 1,7 mg pentru barbati.

Deficienta de vitamina B2

Riboflavina este secretata continuu prin urina de catre oamenii sanatosi si de aceea dieta trebuie sa fie corespunzatoare pentru a evita neplacerile.

Deficienta cunoscuta si ca ariboflavinoza este asociata cu diverse simptome cum sunt craparea pielii la colturile guriisi fisurarea buzelor, inflamarea captuselii gurii si limbii, inflamarea gatului si dureri la nivelul acestuia, senzitivitatea ochilor la lumina, mancarimea si exfolierea pielii.

Toxicitatea vitaminei B2

Atunci cand este luata oral nu este toxica.

Solubilitatea scazuta a acestei vitamine face sa nu fie absorbita in cantitati periculoase din intestin.

Prin injectii pot fi administrate cantitati toxice dar orice exces este eliminat prin urina colorand-o in galben stralucitor.

Unde se gaseste 

Sursele bogate in riboflavina sunt: laptele, lactatele, legumele frunzoase, soia, drojdia, granele intregi, fructele, ficatul, rinichii, albusul de ou.

Vitamina B3(PP sau Niacina)

Vitamina B3 este utilizata in mod special in catabolismul carbohidratilor, grasimilor, proteinelor si alcoolului pentru producerea de energie.

In acelasi timp este utilizata in procese anabolice, cum sunt sinteza acizilor nucleici, sinteza acizilor grasi si colesterolului.

De asemenea joaca un rol important in producerea de hormoni sexuali si de stres, in special cei produsi de glanda suprarenala.

Dozele recomandate de vitamina B3 pentru adulti sunt: 14 mg/zi pentru femei si 16 mg/zi pentru barbati.

Deficienta de vitamina B3

Deficienta severa de vitamina B3 determina aparitia pelagrei.

Deficienta medie conduce la o incetinire a metabolismului scazand toleranta la frig.

Simptomele pelagrei cuprind inalta senzitivitate la lumina soarelui, dermatite, leziuni rosii pe piele, insomnie, slabiciune, confuzii mentale,diaree.

Toxicitatea vitaminei B3

Doze de 20 de mg/zi produc puseuri de fierbinteala ce dureaza 15-30 de minute.

Dozele mai mari pot conduce la vedere tulbure sau chiar orbire.

Unde se gaseste vitamina B3 

Surse de Niacina sunt: peste, carne de pui, ficat rinichi, inima, lapte, oua, carne de vita, legume verzi, rosii, morcovi, cartofi, nuci, curmale, avocado, ciuperci, drojdie.

Vitamina B5 (Acidul Pantotenic)

Este esentiala pentru toate formele de viata deoarece are un rol important in numeroase procese biologice.

Este deosebit de importanta pentru sinteza coenzimei A si a altor compusi inruditi.

Este implicata in metabolismul acizilor grasi, carbohidratilor si proteinelor, dar si in formarea anticorpilor, conversia colesterolului in hormoni, producerea de celule rosii si producerea neurotransmitatorului acetilcolina.

Desi se gaseste in toate alimentele si se pare ca poate fi sintetizata si de bacteriile din flora intestinala, se estimeaza ca doza recomandata pentru adulti trebuie sa fie de 4-7 mg/zi.

Deficienta vitaminei B5

Deoarece acidul pantotenic este practic in toate alimentele, o deficienta datorata dietei este practic necunoscuta.

Simptomele deficientei sunt similare cu ale altor vitamine B.

Experientele pe cobai au aratat ca deficienta vitaminei B5 conduce la pierderea sau albirea parului.

Ca urmare a fost introdusa intr-o serie de cosmetice, inclusiv in sampon.

Insa acesstea nu au aratat nici un fel de beneficii pentru om, desi multe firme folosesc acidul patontenic ca si aditiv.

Toxicitatea vitaminei B5

Intoxicatia cu vitamina B5 este improbabila.

Nu s-au raportat efecte secundare la doze mari de vitamina, poate doar o laxitate a intestinului su in cel mai rau caz diaree.

Vitamina B6 (Piridoxina)

A fost denumita piridoxina datorita structurii sala omoloage cu piridina.

Ulterior s-a descoperit ca pe langa piridoxina existacu aceleasi activitati metabolice, si in alte doua forme diferite chimic (piridoxalul si piridoxamina).

Vitamina B6 este absorbita prin simpla difuzie in ileon si jejun.

Deoarece capacitatea de absorbtie este foarte mare se absorb cantitati mai mari decat este necesar pentru procesele fiziologice.

Excesul si produsii rezultati prin metabolismul vitaminei sunt eliminati prin urina.

Gatirea, depozitarea, congelarea si procesarea alimentelor conduc la pierderea de piridoxina, in unele cazuri mai mult de 50%.

Alimentele vegetale pierd cel mai putin.

Vitamina B6 este esentiala in metabolismul proteinelor, grasimilor si carbohidratilor.

Este implicata in reactiile de eliberare a glucozei din glicogen, realizarea unor neurotransmitatori, hormoni , hemoglobina si anticorpi.

Necesarul de vitamina B6 la adulti este de 2 mg/zi pentru barbati si 1,5 mg/zi pentru femei.

Deficienta de vitamina B6

Deficienta numai de vitamina B6 este relativ neobisnuita si apare de obicei impreuna cu deficienta altor vitamine din complexul B.

Daca susele animale sunt surse bune de vitamina B6, vegetarienii trebuie sa suplimenteze alimentatia cu vitamine pentru a preveni deficienta.

Vitamina B6 este considerata ca avand un rol terapeutic de calmare a sistemului nervos, asupra insomniei, prin cresterea serotoninei in creier.

De asemenea descreste riscul bolilor de inima scazand nivelele de homocisteina.

Toxicitatea vitaminei B6

Nu au fost pana acum semnalate efecte ale unor supradozaje de vitamina B6.

Dar asta nu inseamna ca prin ingerarea excesiva de suplimente aceste efecte nu pot aparea. Asa ca recomandarea este ca suplimentele sa fie luate cu atentie.

Surse de Vitamina B6: carne, produse din grane intregi, lactate, legume si nuci.

Dintre plante cele mai bune surse sunt: cartofii, bananele, mango si avocado.

Cam atat pentru astazi … Astept un semn de la tine daca ti  s-a parut util acest articol.

Sau poti pur si simplu sa distribui si celor din lista ta pentru a putea beneficia de aceste informatii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *